.

.

E-posta Yazdır PDF

Ehli Sünnetin Temel Farklılıkları

talar--12.jpgEhli Sünnet vel cemaat mezhebi, itikad ve amel hususlarında Efendimiz s.a.v ve ashabının itikad ve ameli üzere olan büyük topluluktur. Muhaliflerin herbiri, bu yoldan değişik sebeblerle ayrılmıştır. Kimisi siyasi, kimi itikadi kimi de amelidir, ancak hepsinin ayrılış nedeni hadisi şerifin beyanına göre hevalarına uymaktır.
1-Ehli Sünnet, Allahu tealanın Zat'ının bir olduğuna, kadim ve ezeli olduğuna, hiç bir şeye benzemediğine ve muhtaç olmadığına inanır. Mahluk sıfatlarından hiç bir şeyle vasıflanamayacağına, kainatın sahibi ve tasarrufu elinde olduğuna iman eder.
2- Allahu tealanın Zat'ından başka, hariçte ve kendisi ile kaim olan 8 kamil sıfatının olduğuna iman eder. 
Bu sıfatları, Zat'ının ne aynısı ve ne de gayrısıdır. Alemde tasarrufu bu sıfatlarının tecellileri ile deveran ettirir, kendi tenezzül eylemez. "Allah, alemlerden müsteğnidir." ayeti bunu ifade eder. 
3- Allah Arş'a istiva etti, Allah'ın eli, Allah'ın yüzü, Allah dünya semasına nüzül etti gibi müteşabih-anlamı kapalı olan hususlarda fikir yürütüp mana verme den, olduğu gibi kabullenirler ve ilmini Allah'a havale ederler.
Bu usul, selefi salihin dediğimiz asrı saadet-tabiin ve tebe-i tabiin dönemi ehlinin, bunlarla beraber 4 mezheb imamlarımızın tercih ettiği eslem-en emin yoldur.
Daha sonra gelen müteahhirin dediğimiz alimlerimiz -Maturidi ve Eş'ari de buna dahildir- sıfatların manasını yanlış tevil eden bid'at ehlinin fesadını durdurmak için, bu gibi müteşabih hususlara, muhkem ayetlere uygun şekilde mana vermişler ve Allah Arş'ı tasarrufu altına aldı, kudreti altına aldı, hükmü altına aldı, Allahın eli-kudretidir, Allahın yüzü-Zat'ı-kendisidir, Allah dünya semasına rahmetiyle tecelli etti gibi manalarla bu sıfatları tevil etmiş lerdir. Fakat bu alimlerimiz, selefi salihinin itakad şeklini de aynen kabul etmişlerdir.
Ancak bu zaman sahte selefiyyecilerinin dediği gibi Allah için mekan isbat etmek, Arş'ın üzerine yerleşti veya Allah göktedir gibi sakat manaları vermek asla Allah hakkında yakışmayan ifadelerdir. Bunlara yeri geldikçe cevaplar verilecektir.

Yasal uyarı : Sitedeki sohbet, yazı ve resimler; üzerinde hiçbir değişiklik yapılmadan ve kaynak göstererek alınabilir.
Üzerinde değişiklik yapılması, ticari amaçla kullanılması hukûken yasaktır.