-Basında Hilal-
<<İslam
Dünyasının klasikleşmiş Hilal tartışması bu yılda başladı. Tartışma'nın
sebepleri arasında hem fıkhi yaklaşım farklılıkları hem de siyasal sebepler
bulunuyor. Bir görüşe göre Ramazan hilali'ni görmek demek Hadislerin lafzi
olarak anlaşılması sonucunda çıplak gözle hilali görmek demek. Bu görüşe sahip
Müslümanlar herhangi bilimsel sonucu değil insan gözünü esas alıyorlar. Başka
bir görüşe göre ise Ramazan Hilali'nin gözlemlenmesi demek her türlü araçla
Ramazan hilali'ni gözlemek anlamına geliyor. Bu sebeple bilimsel veriler bu
görüş sahiplerine delil oluşturuyor.
Dünyanın
farklı yerlerinde araştırmalarını sürdüren Müslüman astronomlar Hilal'in
gözlenmesi konusunda uzmanlaşmış durumdalar.
Ayrıca
Dünya'nın herhangi bir yerinde hilalin görülmesiyle mi Ramazan ayına başlanmalı
yoksa herkes kendi bölgesinde hilalin görülmesiyle mi aya başlamalı? sorusuna
verilen cevaplar da tartışma sebebi. Aylar'ın dünya çapında standart olduğunu
düşünen kesim dünyada ilk görüldüğü anda o ayın başladığını savunuyor. Diğer
kesim ise herkesin bulunduğu bölgede hilali görmesiyle o aya gireceğini
düşünüyor.
Bugün
uydular aracılığıyla Ay'ın yörüngesi ve ne zaman nerede görülebileceği
saptanabiliyor. Dünya'nın bir çok yerinde kurulmuş Müslüman astronomi
merkezleri hicri ayları tespit için hassas ölçümler yapıyorlar.>>
YORUM:
Meselede
4 yön var. 1- Gözle görülmesi gerekir. 2- Hesaplama yeterlidir. 3- Bir yerde
görülürse herkes için yeterlidir. 4- Her beldenin kendi bölgesinde görülmesi
lazımdır.
Bu
fikir ayrılıkları, mezheb müçtehidlerinin itilafına ve tersihlerine
dayanmaktadır. Ancak bu gün, islam kâdı sı olmadığından hükmü sabitleştirecek
bir mercimiz yoktur. Bazı islam ülkelerinin tatbikatı, biz ehli sünnet ve
Hanefi olanlar için yeterli olmamaktadır, zira menfaat ve siyaset meselesiyle
hüküm veren ve şahitlik yapanların revaçta olduğu bir dönemdeyiz. Hatta basında
çıkan haberlere göre diyanet ve Suud yetkilileri hatalı tesbit yapmışlar ve
bunu da milletten gizlemişler. İşte bütün bu olumsuzluk ve çaresizlikleri göz
önünde bulunduram büyüklerimiz, -her beldenin matla’ı değişik olduğundan
hilalin subutu da değişik olur- hükmünü uygulamaktadırlar. Ayrıca damad isimli
fıkıh kitabımızda mesele zikredildikten sonra bunun izahında şöyle der: Tebyin
isimli eserde tercih edilen bu görüştür, zira her beldenin manaz vakitleri de
farklı olmaktadır, aynı şekilde hilalin güneşin ışıkları altından kurtulması
değişik zamanda olur. İhtiyaten davranılır, eğer noksan olduğu anlaşılırsa
şevval ayında bir gün kaza edilir.
< Önceki | Sonraki > |
---|